Over onsNieuwsIedere bloemist heeft baat bij Floral Profit
4 april 2025

Iedere bloemist heeft baat bij Floral Profit

Ferry van Roekel deed vorig jaar met nog enkele bloemisten mee aan een pilot van Floral Profit. Eerst had hij wat twijfels, maar al snel werd hij enthousiast en zag hij de toegevoegde waarde van de gebruiksvriendelijke app. “Hoge kosten zijn onze grootste uitdaging, dus is het belangrijk dat je kunt zien wat je feitelijke marge is.”

Twee dagen in de week gaat om 03.15 uur de wekker van Ferry van Roekel af, om op tijd in Ede op de klok te zijn. Een derde dag koopt hij via KOA. Plantion is al jaren de plek waar hij bloemen en planten inkoopt voor Bloem en kado Hassink.
Voordat Ferry en zijn compagnon Wendy Rothman in 2018 de zaak in het centrum van Zelhem overnamen, werkten ze allebei ruim twintig jaar voor de vorige eigenaar. De twee kunnen lezen en schrijven met elkaar. Ferry doet de inkoop en de binderij, Wendy de winkelstyling en de verkoop.

Voor elke portemonnee 
Die taakverdeling werkt goed. Hun winkel biedt een royale keus aan snijbloemen, kamerplanten, vazen en andere decoratie. Buiten staan rondom tuinplanten. Wendy: “Ons motto is ‘veel keuze, voor elke portemonnee’. We zijn er voor mensen die speciaal vanuit Varsseveld, Doetinchem of Ruurlo hierheen komen, maar net zo goed voor de bewoners van het verzorgingshuis hier vlakbij.” Ferry: “Onze winkel past bij het dorp.”

Inzicht in marge
Vorig jaar werd Ferry door Albert Haveman benaderd of hij wilde meedoen aan een pilot met Floral Profit. Eerst vroeg hij zich af of de app nuttig voor hem was. Zou het niet meer kosten dan het oplevert? Maar inmiddels zijn de twijfels als sneeuw voor de zon verdwenen. “Het is belangrijk om te weten wat een product feitelijk kost”, legt Ferry uit. “Het bedrag op de klok zegt lang niet alles. Bij kleine aantallen zijn bijvoorbeeld de transactiekosten in verhouding hoger dan bij grote aantallen. De app maakt dat soort dingen visueel. Je ziet heel feitelijk wat je marge is.”

Makkelijke app
In het begin moest Ferry nog even uitvinden hoe hij Floral Profit het beste kon gebruiken. “Ik koop veel verschillende producten op de klok. Tussendoor is er dan niet veel tijd om op je mobiel de app bij te werken. Beter is om het direct na afloop te doen, als je toch even op je producten moet wachten. De app werkt heel makkelijk en je kunt ook meteen een mailtje naar de winkel sturen.”
De kosten van het abonnement waren ook geen obstakel. Ferry: “In de prak- tijk komt het neer op 5 euro per keer dat ik inkoop. Dat halen we er dubbel en dwars uit, doordat we nu een goed inzicht hebben in kosten en marge. Daarom denk ik dat iedere bloemist baat heeft bij Floral Profit.”