Dat het bij Marginpar draait om bijzondere bloemen, zie je meteen bij binnenkomst op het hoofdkantoor in Aalsmeer. Soorten als Craspedia Paintball™ Pop en Clematis Amazing® Kansas hangen in kleine vaasjes als trofeeën aan de muur. Mooi in hun eenvoud.
“Wist je dat uit onderzoek blijkt dat echt elke vrouw een glimlach op het gezicht krijgt bij het zien van een boeket?”, steekt Helena van Achterberg van wal. Zij is de Brand Manager van Marginpar. “Bloemen wakkeren positieve gevoelens aan in de hersenen. Hoe bijzonder!” Helena is overtuigd van de kracht van bloemen en deelt die boodschap graag met bloemisten over de hele wereld.
Afrika
Eind jaren tachtig vestigde Marginpar zich als een van de eerste Nederlandse bloemenkwekers in Zimbabwe. Inmiddels omvat de Marginpar Group tien locaties in Kenia en Ethiopië en telen zeven partnerbedrijven in Zimbabwe en Tanzania exclusief voor Marginpar. Het nieuwe, volledig CO2-neutrale hoofdkantoor in Aalsmeer heeft een Flower Lab voor kwaliteitscontroles, een logistieke hal met verschillende temperatuurzones, een robot die razendsnel fusten verwerkt en een directe productstraat naar Royal FloraHolland. Jaarlijks verwerkt Marginpar zo’n driehonderd miljoen stelen van honderd verschil- lende variëteiten zomerbloemen met een constante kwaliteit. Daarvan gaat ook dagelijks aanbod naar Plantion. Nog steeds komen er nieuwe variëteiten snijbloemen bij. Helena: “Dat vraagt veel tijd, kennis en door- zettingsvermogen.”
Duurzame ambities
Door de kwekerijen volledig FSI-compliant te certificeren en duurzame ambities nóg verder te dragen, kan Marginpar in Afrika duurzaam produceren. Helena: “Onze kwekerijen zijn gecertificeerd op het gebied van milieu, sociaal en regelgeving met MPS A, SQ, GAP en KFC Silver. Ik benoem dit vaak als ik bloemisten tegenkom omdat er veel onduidelijkheid is: wat houdt het nu eigenlijk allemaal in? Uiteindelijk komt het neer op vertrouwen. Dat we het goed doen op álle vlakken.”
Het verhaal vertellen
Aan enthousiasme ontbreekt het Helena niet. Met een achtergrond in de mediawereld heeft ze een extra zintuig om mooie verhalen en beelden te verzamelen. “Voor onze socials zijn we met een professionele film crew langs onze kwekerijen gegaan. Hierdoor beschikken we over een prachtige videoserie waarin we mensen meenemen langs de bloemen- velden. Daarbij vertellen we ook het verhaal achter de bloemen. Bijvoorbeeld hoe we samenwerken met veredelaars of hoe we de grond gezond houden en daarmee sterke bloemen kweken. Dit jaar gaan we via LinkedIn nog dieper in op onze duurzaamheidsreis. Een ander parade- paardje is ‘The Story of M’, onze eigen glossy met interviews en inspirerend beeld- materiaal van bloemwerken, gemaakt door floral designers van over de hele wereld. Wij geloven echt in de kracht van storytelling en geven Marginpar daar een gezicht mee.”